Den här våren har jag fyllt torsdagarna med föräldragrupper, på dagen var det mammorna på Qvinnokällan och på kvällen så gick jag tvärs över vägen till Gävles Kulturhus och träffade föräldrar i Vuxenskolans kurs ”Hitta ditt bästa sätt att vara förälder på – en kurs för föräldrar som vill lära sig mer”. Sammanlagt så pratade jag om barn och föräldraskap i nästan sju timmar varje torsdag, i och för sig så använde jag samma planering men det blev diskussioner som slingrade sig åt olika håll helt enkelt för att deltagarna i grupperna var olika.

För mig kändes det fantastiskt att få riktigt mycket tid till att grotta ner sig i samtal kring anknytning och upplevelsen av separation tillsammans med människor som sög åt sig det jag lärde ut som om de vore tvättsvampar. När jag skulle berätta om till exempel frustration så tillverkade jag en frustrationsrondell av en matta och lite frystejp, det blir lättare för oss vuxna också genom att använda det gamla ledorden ”Lär med kroppen det fastnar i huvudet” från mina år som förskollärare.

Om jag ska utgå från deltagarna på Vuxenskolans kurs så vill varenda en av dem att det ska bli en fortsättning så förmodligen gör jag en ”kurs del 1” och en ”fortsättningskurs del 2” till hösten.

”Tusen tack Eva-Lena för en lärorik kurs, fick med mig många positiva tankar och verktyg. Hoppas du tar Sverige med storm och får sätta din kunskap och verktyg i mångas huvuden. Kram och fortsätt att lära ut, du är grym.” Veronica Persson, Gävle

”Jag är jätteglad att jag fått gå kursen, känns som vi har tur som har dig i stan. Dina styrkor är att du är öppen, okonstlad och kunnig. Bra med konkreta exempel, pedagogiskt och bra att det fanns tid att diskutera mycket.” Maria von Hofsten, Gävle

”Du kan förklara på ett enkelt och informativt sätt. Intressant att lyssna på dina egna erfarenheter. Jag har aldrig gått någon liknande kurs och tycker att det har varit väldigt bra.” Malin Karlsson, Gävle

”En jättebra kurs. Mycket lärorikt. Många -aha- upplevelser. Keep up the good work. Om det blir en fortsättning så vill jag gå” Thomas Gustavsson, Gävle

”Du kan visa på ett enkelt sätt hur tokigt det kan bli i vardagen och att det finns massor att göra för att förändra. Jag kommer att använda mig av så mycket som möjligt. Jag kommer gärna tillbaka på fler föräldragrupper framöver.” Annika Björn, Gävle

 

Vill du prata med ditt barn för att lära känna honom/henne så funkar det bäst att inte bara prata om vad barnet gör och vad barnet äger och har, prata mer med ditt barn om vad hon/han tänker och känner.

Vill du prata med ditt barn för att lära känna honom/henne så funkar det bäst att inte bara prata om vad barnet gör och vad barnet äger och har, prata mer med ditt barn om vad hon/han tänker och känner.

För att inte fastna i "sändarläget" där du pratar TILL ditt barn så tränar vi på "empatiskt lyssnande" och att ställa lösningsfokuserade frågor.

För att inte fastna i ”sändarläget” där du pratar TILL ditt barn så tränar vi på ”empatiskt lyssnande” och att ställa lösningsfokuserade frågor.

Korgmodellen används för att tydliggöra hur vi tänker kring "vem som ska ta ansvar för vad" för att minska på konflikter.

Korgmodellen används för att tydliggöra hur vi tänker kring ”vem som ska ta ansvar för vad” för att minska på konflikter.

Mattan på Qvinnokällan + lite frystejp blev en frustrationsrondell.

Mattan på Qvinnokällan + lite frystejp blev en frustrationsrondell.

Alla får papper så de kan bygga upp sin egen pärm.

Alla får papper så de kan bygga upp sin egen pärm.

Styrkekorten: Vilken styrka har jag nu som förälder och vilken styrka skulle jag vilja utveckla?

Styrkekorten: Vilken styrka har jag nu som förälder och vilken styrka skulle jag vilja utveckla?

Tagged with:
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

[+] Zaazu Emoticons Zaazu.com